Pre-sygnały

Znaczna część graczy nie potrafi korzystać z pre-sygnałów. Postaram się w prosty sposób wytłumaczyć.

Gdzie pre-sygnały mogą nam się przydać:
* wjazdy na stację,
* mosty/tunele,
* priorytety przy łączeniu dwóch torów w jeden.

Jak budować:
Postaw zwykły sygnalizator. Naciśnij i przytrzymaj guzik Ctrl (na klawiaturze w lewym dolnym rogu). Ponownie kliknij na sygnalizator.

Opis sygnałów:
Sygnalizator z żółtą poziomą tabliczką - pre sygnał (wejście).
Sygnalizator z białą pionową tabliczką - exit sygnał (wyjście).
Sygnalizator z żółtą pionową tabliczką - combo sygnał (wejście+wyjście).

Prosty przykład:


Aby powiększyć kliknij na obrazek

A - wejście; B, C, D - wyjścia.
Gdy na wszystkich wyjściach (B, C, D) pali się czerwone światło, automatycznie na wejściu (A) również zapali się czerwone światło. Kiedy pociąg dojedzie do sygnalizatora A, zatrzyma się i poczeka aż w końcu zapali się zielone światło na którymś z "wyjść".

Kolejny przykład:


Aby powiększyć kliknij na obrazek

A - wejście; B, D, E - wyjścia; C - wejście+wyjście.
Proszę podzielić sobie ten rozjazd na dwie części.
Pierwsza cześć A = B or C, czyli A będzie zielony gdy B lub C będzie zielony.
Druga cześć: C = D or E, czyli C będzie zielony gdy D lub E będzie zielony.
Z powyższego wynika: A = B or D or E, czyli A będzie zielony gdy B lub D lub E będzie zielony. Gdy pociąg pojedzie na linie D, a linia B jest wolna to A zmieni się na zielony kolor natychmiast gdy nasz pociąg przekroczy sygnał C.
Rysh


Praktyczne zastosowania:


Aby powiększyć kliknij na obrazek

Rozładowanie ruchu na 2 mosty/tunele. Przydaje się w początkowym etapie gry, gdy nie mamy kasy na rycie terenu. Czasem bardzo użyteczne, gdy budujemy tunele pod stałym/nieusuwalnym elementem terenu.


Aby powiększyć kliknij na obrazek

Klasyczny wjazd na stację, gdzie przy zablokowaniu wszystkich peronów kolejny pociąg czeka przed stacją.

Po wprowadzeniu PBSów koncepcja budowy uległa poważnym zmianom/ułatwieniom.
Mike


Pre-sygnały mają jeszcze jedno ciekawe zastosowanie


Aby powiększyć kliknij na obrazek

Jak to działa, pociąg jadący Torem A chce pojechać Torem B, ale Tor B jest bardzo ruchliwy i nie chcemy by zablokował ruch jak się będzie włączać.
Kiedy strefa 1 jest wolna od pociągów to sygnalizacja 2 jest zielona, ale gdy w strefie 1 znajduje się pociąg wtedy sygnalizacja 2 jest czerwona i sygnalizacja X2 wymusza na pociągu kontynuowanie jazdy Torem A.
Na X1 nie ma świateł pozwala to cofnąć się pociągowi by ten mógł ponownie przejechać przez X2 i podjąć decyzje którym torem chce pojechać. Zapobiega to blokowaniu kiedy pociąg zatrzyma się nieoczekiwanie na sygnalizacji 2.
Rozwiązanie sprawdza się również podczas włączania się nowych pociągów do magistrali.

Alkomat
Poradnik został skopiowany ze strony:
openttd.prochy.pl
2009-2014 Pawilonek